2.0 Drops

Floating in the 2.0 world ~ connected by the web

Sync Google Play Music afspeellijsten met je iPod Nano

Een reactie plaatsen

Een dag zonder muziek is voor mij een dag niet geleefd. Wat mijn muzieksmaak is? Neem een kijkje op mijn Last.fm en Spotify profielen en mijn My Glee Favorites muziekblog.

Een tijdje geleden heb ik mijn muziek geüpload naar Google Play Music. Handig om zo je muziek overal bij de hand te hebben, ook op je smartphone via de app (Android, iOS). Maar ik ben er nu toch achter dat ik mijn oude vertrouwde iPod nog niet wil/kan missen, als back-up voor als de opslag- en/of batterij limiet van mijn smartphone is bereikt. Maar hoe synchroniseer je je muziek tussen Google Play Music en een iPod zonder internet? Ik heb namelijk een iPod Nano 5de generatie. Het heeft even geduurd voor ik een oplossing had gevonden, dus bij deze deel ik het met de wereld via deze blogpost.

1. Upload je muziek in Google Play Music. Maak een nieuwe afspeellijst en voeg je favoriete muziek hieraan toe.

2. Installeer MusicBee op je computer. MusicBee is een uitstekende muziekspeler/manager en heeft een Nederlandse interface. In deze blogpost ga ik uit van deze NL interface. Koppel MusicBee aan dezelfde mappen waaruit je je muziek hebt geüpload naar Google Play Music.

3. Installeer de Google Music Playlist Sync plugin.

  • Download de plugin (direct download).
  • Extract alle 3 de DLL bestanden in de MusicBee plugin map. Op een Windows 8 computer vind je deze op de volgende plek: C:\Program Files (x86)\MusicBee\Plugins.
  • (Her)Open MusicBee.

4. Maak een nieuwe afspeellijst aan met dezelfde naam als de afspeellijst in Google Play Music. Je hoeft geen muziek toe te voegen aan deze afspeellijst. Het is juist de bedoeling dat we dit vanuit Google Play Music gaan doen.

  • Ga naar Menu > Bewerken > Voorkeuren.
  • Ga naar Plugins.
  • Klik op Aanpassen onder Google music sync. Als je alleen een venster krijgt dat je vertelt over de plugin, moet je de MusicBee voorkeuren sluiten en opnieuw openen.
  • Vul je login gegevens van Google Play Music in bij Email en PassWord. vink het vakje aan bij Remember Login om te voorkomen dat je een volgende keer deze gegevens opnieuw moet invoeren. Klik op Login. Je ziet de melding “Fetching remote playlists….”. Wanneer MusicBee klaar is met het ophalen van de gegevens komt er te staan: “Song and playlist data fetched”.
  • Vink de corresponderende playlists aan in beide kolommen (!!!), Local playlists én Google Music Playlists.
  • Selecteer From Google Music.
  • Klik op Synchronise Selected. Rechts van deze knop zie je de status van het synchroniseerproces. Staat er Synchronisation Done, klik dan op Close.

musicbee

De afspeellijst in MusicBee bevat nu dezelfde muziek als dezelfde afspeellijst in Google Play Music.

5. Synchroniseer de afspeellijst in MusicBee met je iPod.

  •  Sluit je iPod aan op je computer. MusicBee herkent deze als het goed is en je ziet hem verschijnen in de linkerkolom van MusicBee. Indien dit niet het geval is, neem dan even een kijkje op de MusicBee wiki.
  • Klik met je rechtermuisknop op je iPod in de linkerkolom van MusicBee en kies voor Apparaat instellingen.
  • Ga naar de tab Instellingen auto-synchronisatie.
  • Selecteer de betreffende afspeellijst onder Afspeellijsten.
  • Kies des gewenst andere apparaat en synchronisatie instellingen en klik op Opslaan.
  • Klik op Synchroniseer.

Verander je iets in de Google Play Music afspeellijst, dan moet je deze synchroniseerstappen opnieuw uitvoeren. Je kan bij de MusicBee plugin voorkeuren ook kiezen voor Sync on Startup, maar deze optie heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd.

Synchronisatie de andere kant op werkt trouwens ook, dus als je iets in de MusicBee afspeellijst veranderd, dan kun je deze veranderingen via deze plugin ook doorvoeren in je Google Play Music afspeellijst, kies dan voor To Google Music.

Het gaat dus bij deze oplossing om het synchroniseren van je afspeellijsten tussen Google Play Music en MusicBee. Er is ook een plugin voor MusicBee voor een volledige integratie met Google Play Music, maar door een veranderende Google API werkt deze momenteel niet. De Google Music Playlist Sync plugin is op dit moment dus een – ook al is het een beetje omslachtig – prima werkend alternatief.

Veel luisterplezier!

Werkt er iets niet voor jou bij het uitvoeren van bovenstaande stappen? Laat het me weten door een reactie achter te laten.

Auteur: LeenLief

De Haagse Hogeschool Bibliotheek & IDM | MA Culturele Informatiewetenschap | InformatieProfessional | Informatiemanagement, tools & vaardigheden | Film & Muziek

Geef een reactie

