2.0 Drops

Floating in the 2.0 world ~ connected by the web

Dana Winner Zingt…

1 reactie

…in Steenwijk, vrijdag 22 maart 2013. En wij waren er bij! Het was een heerlijk weerzien met de zangeres waar ik al ruim 20 jaar fan van ben en waarbij het bijna 4 jaar geleden was dat ik nog naar een concert van haar was geweest. Ter vergelijking: vroeger ging ik wel 5 keer per jaar. Je kunt je dan ook wel voorstellen dat ik erg uitkeek naar dit concert.

DSC01953DSC01955DSC01954

Veel bekende nummers passeerden de revue waaronder de klassiekers ‘Westenwind’ – altijd een hit in Nederland dus een deel van de zaal ging uit zijn dak, ‘De oude man en de zee’ – Dana kondigde het lied in prima Zuid-Afrikaans aan, en ‘Ik hou van jou’ – met altijd perfect uitgevoerde hoge noot!

Daarnaast bracht Dana een groot aantal mooie covers ten gehore: ‘Fields of Gold’ van Sting, ‘When You Say Nothing At All’ van Ronan Keating, ‘The Lucky One’ van Alison Krauss, ‘Crying’ van Roy Orbison en ‘Somewhere over the Rainbow’ van Judy Garland.

En ik werd verrast door het wondermooie ‘Find My Love’. De aanstekelijke melodie herkende ik meteen, maar ik moest toch even in mijn cd-kast duiken en een zoekactie op internet uitvoeren om er achter te komen dat het om het Engelstalige origineel gaat van het Nederlandstalige ‘Waar ben jij’, een liedje dat Dana op haar allereerste album ‘Regenbogen’ in 1993 uitbracht.

DSC01973DSC01961DSC01968

Het viel op dat Dana zich weer heeft omringt met musici van topklasse: op gitaar Marty Townsand – een Belg van Amerikaanse origine die nadat hij in Amerika al een uitgebreide ervaring als muzikant had opgebouwd zijn naam ook aan heel wat Belgische artiesten heeft gelinkt, op piano de Nederlander Karel Boehlee – die bekend is van jaren over de wereld touren met Toots Thielemans, en op percussie Eddy Conard – een Nederlander van Amerikaanse origine die op albums van vele Nederlandse en buitenlandse artiesten waaronder Kane en Eros Ramozzotti te horen is. Hij is nu Dana’s music director en heeft ondertussen 2 nummers voor haar geschreven: de speciaal voor deze tour uitgebrachte single ‘Niemand kan’ en het ritmische ‘Ladidadida’.

Dat Dana zich thuis voelde tussen deze mannen was duidelijk. Bij gevoelige liedjes schoof ze aan bij Marty Townsand, die niet alleen prachtig kan gitaar spelen maar ook als zanger prima uit de voeten kan, en bij up tempo liedjes werkte de energie van Eddy C immens aanstekelijk! Zo aanstekelijk dat Dana zich regelmatig liet verleiden tot humoristische breaks, al viel die opmerking over koeien niet bij iedereen in goede aarde, Dana’s latere excuses waren dan ook hoogst waarschijnlijk een niet helemaal overbodige pauzesnack.

Met 4 muzikanten – de hier genoemden, aangevuld met een basgitarist – werd het een semi-akoestisch concert waardoor mijn persoonlijke favorieten als ‘Stil de storm’, ‘Ik mis je adem’ en ‘Kijk om je heen’ in een nieuw jasje werden uitgevoerd. Een jasje dat volgens mij heel goed past. Ik heb genoten van dit heerlijk avondje uit! En weet maar zeker dat ik niet weer 4 jaar ga wachten…!

DSC01975

De liedjes waar ik in dit verslagje naar refereer kun je allemaal terughoren via Omroep Max dat het concert in 2 delen heeft uitgezonden:

Mijn foto’s van het concert kun je allemaal bekijken via Google+.

Auteur: LeenLief

De Haagse Hogeschool Bibliotheek & IDM | MA Culturele Informatiewetenschap | InformatieProfessional | Informatiemanagement, tools & vaardigheden | Film & Muziek

One thought on “Dana Winner Zingt…

  1. Mooi verslag, leuk om even na te lezen.

Geef een reactie

