2.0 Drops

Floating in the 2.0 world ~ connected by the web

Tweets automatisch in Google+

7 reacties

Wat betreft social media is Twitter mijn voornaamste communicatiekanaal. Mijn tweets worden automatisch gepubliceerd op andere social media: Hyves, Facebook en LinkedIn. Ik hoef maar via 1 kanaal te zenden en mensen kunnen mij op verschillende kanalen volgen en op mijn berichten reageren. De jongste grote social media speler is Google+. Maar zoals Google betaamd, wil Google dat je alles vanuit Google+ doet. Tot nu toe zijn initiatieven die ervoor zorgen dat je tweets automatisch in Google+ komen – zoals TwooglePlus - gestrand omdat er geen openbare API beschikbaar is, maar ik heb nu een manier gevonden om mijn tweets wel automatisch in Google+  te krijgen. Google + laat namelijk wel toe dat je berichten plaatst via sms. De truc is dus om je tweets automatisch te laten omzetten naar een sms en die automatisch te laten verzenden naar Google+ via e-mail. Dit heb ik voor elkaar gekregen door gebruik te maken van  Google Voice en van IFTTT.

Eerst en vooral moet je een Google Voice nummer hebben. Omdat Google Voice (nog) niet beschikbaar is in Nederland, moet je een paar stappen extra doen om dit nummer te krijgen. Google Voice eist namelijk dat je een bestaand telefoonnummer opgeeft als tweede nummer en dit moet dus een telefoonnummer zijn uit een land waar Google Voice wel al beschikbaar is, bijvoorbeeld de Verenigde Staten. Indien je iemand kent uit één van deze landen, kun je vragen of je zijn/haar telefoonnummer mag gebruiken (en kun je met stap 12 starten in deze tutorial). Het telefoonnummer dient immers alleen maar voor het verkrijgen van een Google Voice nummer. Indien je niemand kent, kun je op de volgende manier aan een VS telefoonnummer komen:

1. Sign-up voor een gratis account by CallCentric.com en klik op Continue. CallCentric stuurt je een bevestigingse-mail om je e-mailadres te kunnen verifiëren.

2. Wanneer je je e-mailadres hebt geverifieerd, moet je je woonplaats, postcode en land opgeven en akkoord gaan met de  algemene voorwaarden voordat je op de ‘Sign me up’ knop klikt.

3. Callcentric geeft je nu de mogelijkheid om een virtuele tour te doen, sla deze over en klik op ‘Go to my callcentric’.

4.In het volgende scherm zie je onder je username CallCentric # staan in het formaal 1777*, dit nummer heb je nodig in de volgende stappen.

5. Open een nieuw tab/venster en ga naar phone.ipkall.com. Geef bij Account Type SIP aan. Kopieer het Callcentic # nummer in het veld SIP Username. de hostname is in.callcentric.com en geef hetzelfde e-mailadres en paswoord op dat je bij het CallCentric account hebt gebruikt. De standaardcode voor een VS telefoonnummer is 253 maar je kan ook een andere kiezen uit het drop-down menu. Ik heb gewoon 253 laten staan.

6. Je ontvangt nu een e-mail van ipkall.com met je nieuwe VS telefoonnummer.

Dit telefoonnummer moet je eerst activeren voordat je het kunt gebruiken als tweede nummer bij Google Voice. Voor het activeren van het nummer gebruiken we het programma Express Talk.

7. Download en installeer Express Talk op je computer. De proefversie voldoet voor het activeren van je US telefoonnummer. Zorg ervoor dat je niet één van de “optionele componenten” zoals werkbalken, etc. installeert. Kies daarna tijdens de installatie wizard telkens voor de standaardopties (m.a.w. geen opties aan- of uitvinken) en klik op Volgende tot je in de SIS Setup komt.

8. Kies bij SIS Setup voor Yes, I already have a sip account en klik daarna op Next.

9. Vul daarna je SIP details in. Kies een display name (maakt niet uit welke). Vul bij Server callcentric.com in. Vul je CallCentric # (het nummer dat begint met 1777*) in bij SIP nummer. Gebruik hetzelfde wachtwoord dat je hebt gebruikt bij je CallCentric account. Klik op Volgende.

10. Klik in het volgende scherm op Voltooien. Wanneer je een melding van Express Talk krijgt over ‘auto configuration of firewall’, klik je op Continue. Express Talk gaat nu een SIP Network test uitvoeren. Wanneer je een melding krijgt waarin je gevraagd wordt of je een help-pagina wilt open, klik je op No, Thanks. Express Talk wordt nu geopend en in het donkerblauwe venster onderaan krijg je de melding dat je geregistreerd bent.

11. Ga in je browser terug naar je CallCentric pagina en ververs deze (F5). Het kan zijn dat je opnieuw moet inloggen. Je krijgt nu de melding dat je telefoon is geregistreerd.

Je bent nu klaar om je Google Voice nummer te verkrijgen. Omdat je niet in een land bent waar Google Voice beschikbaar is, heb je een US proxy nodig om je te registeren bij Google Voice. Zodra je geregistreerd bent en je Google Voice nummer hebt, heb je deze proxy niet meer nodig. Houd er rekening mee dat je Google Voice e-mailadres gelijk moet zijn aan je Google+ e-mailaccount.

12. Ga naar deze site en selecteer bij Proxy country de United States. Klik op Update results. Kopieer 1 van de IP adressen uit de lijst (die met het meeste groen bij Speed en Connexion Time is de beste).

13. Zorg dat je browser via een Proxy server met dit IP adres gaat werken. Ik geef hier aan hoe je dat moet doen met Firefox. Voor IE kijk hier, voor Chrome kijk hier. Ga in Firefox naar Opties en ga naar de tab Geavanceerd en dan naar de tab Netwerk. Klik bij Verbinding op Instellingen. Kies voor Handmatige proxyconfiguratie en plak het ip-adres dat je heb gekopieerd in het invulvak bij HTTP-proxy. Vul ook de Poort in die in de lijst hierboven bij het ip-adres staat dat je hebt uigekozen (meestal 80). Vink de optie Deze proxyserver voor alle protocollen gebruiken aan en klik 2x op OK.

14. Zorg ervoor dat Express Talk (het programma dat je gedownload hebt in stap 7) op je computer draait en surf naar voice.google.com. Log in met je Google account. Klik op Get a Voice number.

Als je de melding krijgt dat Google Voice nog niet overal beschikbaar is, moet je je browser cookies verwijderen (Firefox, IE, Chrome) en daarna de pagina vernieuwen (F5). Of klik op Installeer Voice en daarna op Proberen om naar Gmail te gaan. Linksonder zie je dan een nummerdisplay van Google Voice. Klik op het pijltje naast € 0,00 en kies voor Geschiedenis. Je komt dan alsnog op bovenstaande pagina uit.

Omdat je via een proxy server werkt, kan het zijn dat het langer duurt voordat de pagina laad. Advies: wees geduldig. Soms helpt het om van ip-adres te veranderen (kies een nieuwe uit de lijst bij stap 12 en voer stap 13 opnieuw uit).

15. Het is tijd om een Google Voice nummer uit te kiezen. Je kan een VS locatiecode/locatie opgeven of gewoon een nummer uit de lijst kiezen. Klik op Continue.

16. Geef een viercijferige pin code op voor je voicemail en accepteer de algemene voorwaarden. Klik op Continue.

17. Geef in het volgende scherm je VS telefoonnummer op (verkregen in stap 6). Klik op Continue.

18. Klik op Calle Me Know. Google Voice belt nu naar je VS telefoonnummer en hierdoor gaat je Express Talk rinkelen. Neem op via de groene knop. Voer de bevestigingscode in met de kiestoetsen van Express Talk. Je Google Voice nummer wordt nu geverifieerd en is klaar voor gebruik.

Bij mij ging dit verifiëren niet van een leien dakje. Ik kreeg wanneer ik de bevestigingscode invoerde telkens te horen: “I’m sory I didnt get that”. Ik ging toen naarstig op zoek naar een andere verifieermethode, maar kwam toen uit op volgend bericht: “Just keep trying and hope that the fickle google gods are on your side that day.” En dat is precies wat ik jullie ook wil adviseren: als het verifiëren niet in 1 keer lukt, voer de stappen 14 t.e.m. 18 nog een paar keer uit op verschillende dagen en tijdstippen. Uiteindelijk krijg je, net als ik, ineens je Google Voice nummer en je VS telefoonnummer (via Settings) te zien in je Google Voice account, zoals hier afgebeeld:

Zo, nu heb je je Google Voice nummer te pakken. Nu gaan we Google Voice en Google+ instellen zodat de ene smsjes verzendt en de andere smsjes ontvangt via e-mail.

19. Ga naar Google Voice Settings en zorg ervoor dat onder Voicemail & Text een vinkje staat bij Forward text messages to my email.

20. Klik op de rode Text knop en verzend een sms naar 33669.

21. Ga naar je Gmail. Je hebt een bericht ontvangen van +33669. Het e-mailadres achter +33669 (het ‘van’ adres) is van belang in de laatste stappen van deze tutorial.

22. Zoals in de e-mail staat moet je eerst nog je Google+ instellen. Ga naar je Google+ account. Klik op het tandwielpictogram in de rechterbovenhoek en dan op Instellingen.

23. Klik op Telefoonnummer toevoegen en voer je Google Voice nummer in achter Mobiel nummer. Klik op Verificatiecode verzenden.De verificatiecode zal naar je Google Voice nummer worden verzonden en dus in je Gmail-inbox terecht komen. Vul daarna de Verificatiecode in en klik op Bevestigen.

24. Zorg daarna ervoor dat er een vinkje staat bij Berichten plaatsen via SMS toestaan. Standaard worden sms-berichten met iedereen in je kringen gedeeld, maar je kunt ook instellen dat ze worden gedeeld met een bepaalde kring. Kijk hier voor alle opties en instellingen van Google+ SMS.

Google Voice en Google+ zijn nu helemaal correct ingesteld. We zijn er bijna, maar als laatste moeten we nu natuurlijk nog de koppeling maken met Twitter.  We moeten ervoor zorgen dat je tweets automatisch naar je het e-mailadres worden verzonden dat je hebt verkregen in stap 21. Dit doen we aan de hand van de handige dienst IFTTT. IFTTT staat voor IF This Than That.

25. Ga naar IFTTT en log in (creëer eerst een account als je die nog niet hebt).

26. Koppel IFTTT aan Twitter via de Twitter Channel (kijk onder Channels). Klik op Activate. Log in bij Twitter en klik op App autoriseren. Je keert nu automatisch terug naar IFTTT.

27. Koppel IFTTT aan je Gmail via de Gmail Channel (kijk onder Channels). Klik op Activate. Log in bij Gmail en klik op Toegang verlenen. Je keert nu automatisch terug naar IFTTT.

26. Klik op Create en daarna op This.

27. Kies voor Twitter als Trigger Channel.

28. Kies voor New tweet by you als Trigger

29. Geef aan of je retweets en @replies ook wilt includeren (m.a.w. of je deze tweets ook in Google+ wilt hebben, ik heb hier alleen gekozen voor de retweets) en klik op Create Trigger.

30. Klik op That.

31. Kies voor Gmail als Action Channel.

32. Kies voor Send an email als Action.

33. Zet bij To adress het e-mailadres dat je hebt verkregen in stap 21 (het @txt.voice.google.com adres). Verwijder de tekst die bij Body staat en kies bij Twitter ingredients voor Tweet Text (drop-down menu), plaats erachter +public. Klik op Create Action.

34. Geef een beschrijving/naam op bij Description en klik op Create Recipe.

Klaar. Vanaf nu komen je tweets automatisch in Google+.

Let op. Je tweets verschijnen niet onmiddellijk nadat je ze op twitter hebt gepost in Google+. De Recipe die je hebt aangemaakt bij IFTTT checkt namelijk maar iedere 15 minuten op een Trigger. IFTTT heeft sinds kort wel zogenaamde Quick Triggers waarbij de Recipe wordt uitgevoerd zodra er een nieuwe Trigger is, maar Twitter maakt daar (nog) geen deel van uit. IFTTT geeft wel aan dat er nog meer Quick Triggers op komst zijn, dus hopelijk wordt Twitter daar 1 van.

Bij mij werkt het al 3 weken prima (maar 1 tweet die niet is doorgekomen). Indien er zich bij mij toch nog problemen voordoen, post ik een update als reactie op dit bericht.

Bronnen:

Deze tutorial zorgt ervoor dat je tweets automatisch op je Google+ persoonlijke profiel worden geplaatst, maar het lukt ook als je tweets op je Google+ Page wilt plaatsen, zie How to auto-post from Twitter to Google+ Page.

Beetje overbodig maar toch nog even melden dat je me nu dus ook prima kunt volgen via Google+ en natuurlijk ook daar kunt reageren op mijn berichten!

Auteur: LeenLief

De Haagse Hogeschool Bibliotheek & IDM | MA Culturele Informatiewetenschap | InformatieProfessional | Informatiemanagement, tools & vaardigheden | Film & Muziek

7 reacties op “Tweets automatisch in Google+

  1. RSS automatisch in Google+
    In deze tutorial geef ik aan hoe je je tweets automatisch in Google+ krijgt, maar als je in IFTTT (zie de laatste stappen in mijn blogpost) voor RSS als Trigger Channel kiest i.p.v. Twitter krijg je ook je blogberichten automatisch in Google+.
    –> Antwoord op vraag van @jujuutje: https://plus.google.com/u/0/115858521758070708249/posts/Z5PcJZohkbw

  2. Joost Geraets heeft mijn post gedeeld op Google+. In de reacties lees je meer over de API van Google+ en Herwin Wevers heeft mijn tutorial uitgeprobeerd.

  3. Goh Leen, wat een gepuzzel. Geweldig dat je dit allemaal deelt, maar ik vind het te omslachtig. Google + is voor mij nog niet hét medium. Daarnaast ben ik een beetje huiverig (leerschool) om al mijn tweets op alle sociaal media kanalen te delen, elk medium heeft zo z’n eigen dynamiek. Ik hou het liever bij selective tweets, maar dat zal bij Google+ nog wel niet kunnen. ;)
    Ik zou wel graag mijn blogberichten automatisch willen delen. Maar het is alles of niets, denk ik ;)

    • @jujuutje Alleen je blogberichten automatisch delen gaat dus wel. Je gebruikt dan je rss-feed i.p.v. je tweets. Zie mijn reacties hierboven: in IFTTT niet kiezen voor Trigger Channel Twitter, maar voor Trigger Channel RSS. En kijk ook even naar de disussie op de Google+ van Joost Geraets (zie ook reactie hierboven), want daar hebben ze het ook over het automatisch delen via RSS in Google+.

  4. Wow, wat een hoop uitleg, dat is me iets te veel werk. Ik snap overigens wel dat mensen direct hun tweets naar weet ik wat voor ander medium doorzetten maar soms vind ik het lezer wel onhandig, krijg ik 3 of 4 keer hetzelfde voor mijn kiezen. Maar ach, zo leren we selecteren :-)

    • @Daniëlle

      Het zijn veel stappen, maar het werk valt op zich mee. Ik kon het ook veel korter schrijven (zoals de tutorials waarop ik me gebaseerd heb) maar ik wou het graag stap voor stap duidelijk maken (beroeps- of karaktermisvorming :) ).

      Ik krijg wel vaker de reactie dat mensen nu 3 of 4 keer hetzelfde te lezen krijgen, maar je hoeft me natuurlijk niet op alle kanalen te volgen. Kies 1 kanaal en zet me bij de andere kanalen uit. Vooral tussen Twitter en Facebook zie ik daarin duidelijk het verschil. De mensen die me volgen via Facebook zijn andere mensen dan die me volgen via Twitter. Juist daarom doe ik het. Maar tussen Twitter en Google+ zie je dan weer meer overeenkomsten wat betreft volgers. Aan de andere kant krijg ik van verschillende mensen op verschillende kanalen reacties en dat is voor mij het grootste voordeel (zichtbaarheid vergroot). Kortom: er zitten voor- en nadelen aan dat automatisch op verschillende kanalen delen. De weegschaal hangt nu nog bij mij aan de voordelenkant maar het kan keren.

  5. Laatst ontving ik volgend bericht van IFTTT: ‘Twitter Triggers have been removed’, helaas heeft dat dus een negatief effect op bovenstaande tutorial en kwamen mijn tweets dus niet meer aan op Google+.

    Gelukkig is er een oplossing:

    Volg bovenstaande tutorial tot en met stap 26.

    27. Kies voor Feed als Trigger Channel

    28. Kies voor New feed item als Trigger

    29. Plaats je Twitter rss feed bij Feed URL in de volgende stap. Je twitter rss feed is https://api.twitter.com/1/statuses/user_timeline.rss?screen_name=xxx waarbij je de 3 laatste xxx vervangt door je twitter gebruikersnaam. Bron: http://www.trendmatcher.nl/2011/05/mist-nu-niemand-de-rss-feeds-van.html en klik op Create Trigger

    30. Klik op That

    31. Kies voor Gmail als Action Channel

    32. Kies voor Send an email als Action

    33. Zet bij To adress het e-mailadres dat je hebt verkregen in stap 21 (het @txt.voice.google.com adres). Verwijder de tekst die bij Subject staat en kies bij Feed Ingredients voor EntryContent (drop-down menu). Verwijder de tekst die bij Body staat en kies bij Feed ingredients voor EntryContent (drop-down menu), plaats erachter +public. Klik op Create Action.

    34. Geef een beschrijving/naam op bij Description en klik op Create Recipe.

    Klaar! Je tweets verschijnen weer in Google+

Geef een reactie

