2.0 Drops

Floating in the 2.0 world ~ connected by the web

#nvb11 Een ander vak

7 reacties

Afgelopen donderdag was het weer hét NVB feestje van het jaar: het NVB jaarcongres 2011 met als thema ‘Een ander vak’. Ruim 1100 deelnemers waren er deze keer bij.

We Are More

De NVB voorzitter Michel Wesseling opende de dag met het filmpje waarin Louis C.K. zijn haat tegenover Twitter spuit. Wou Wesseling ons even een relativeringslesje geven? Zijn toespraak ging verder over de stand van zaken bij de NVB. Hij meldde dat de moeilijke periode voorbij is en dat we nu kunnen gaan werken aan de opbouw. “NVB 2015 een beroep met impact” wordt het nieuwe beleidsplan waarbij gestreefd wordt naar een flinke ledengroei. Wesseling somt de samenwerkingsverbanden op die de komende periode geïntensiveerd worden: met Brouwer Trainingen, Ingressus, NVBA, SOD, RICC, FOBID, NBA en VPOD; een hele lijst. De bezuinigingen kwamen natuurlijk ook aan bod met de dreigende sluiting van het KIT en daarbij een oproep om de petitie hiertegen te ondertekenen. Ook besteed Wesseling aandacht aan het manifest ‘We Are More‘, een Europese campagne voor belangenbehartiging van de kunst- en cultuursector. Ten slotte een vooruitblik op 2012 waarin NVB zijn 100-jarig bestaan viert. En Wesseling legt uit waarom wij informatieprofessionals nodig zijn: mensen maken fouten omdat ze niet informatievaardig zijn en aandacht voor IT oplossingen is daarbij niet voldoende.

Het debat: de invloed van internet op onze informatiemaatschappij

De NVB had drie opiniemakers uitgenodigd voor een debat met als thema de veranderingen die het internet teweeg heeft gebracht en wat de gevolgen daarvan zijn voor ons bibliothecarissen/informatieprofessionals. Ze mochten ieder eerst zelf een inleidend woordje geven op het thema.

Stine Jensen vertelde over haar boeken ‘Echte vrienden‘ en ‘Dus ik ben‘. Uit het eerste boek refereert ze naar de prostitutie metafoor: schone schijn, koop mij. Uit het tweede boekje haalt ze de definities van identiteit: ik voel, ik werk, ik heet, ik hoor erbij, ik lijd, ik heb een verleden, ik heb lief, ik word erkend, ik consumeer, ik ben een lichaam, ik ben mezelf. Maar ook: ik heb een vriend, ik communiceer. Via Twitter volgden er al snel meer uit de zaal: ik blog, ik drink bier. Jensen had er zelf nog één: ik lek, met een verwijzing naar Wikileaks. Er zijn verschillende redenen om dit te doen: evolutionair (opvallen, partner zoeken), sociologisch (erbij horen, macht verwerven), psychologisch (ijdelheid, vriendschap en aandacht), emancipatie (het persoonlijke delen staat aan de kern van iedere emancipatoire beweging), urgentie (‘ik leef’) en verstrooiing (gluren bij iemand de huiskamer). We verhandelen volgens Jensen ons intiem kapitaal (persoonlijke informatie). We schipperen daarbij tussen anonieme vrijheid en transparante vrijheid. Informatieprofessionals kunnen mensen hierbij begeleiden en ook het jargon verrijken van mensen om om te gaan met informatie en contacten. Want we gebruiken tegenwoordig meer en meer bijvoeglijke naamwoorden om vriendschap te duiden omdat we zoveel contacten hebben: kennissen, vrienden, collega’s, volgers, etc.

Geert Lovink is mediatheoreticus, netcriticus en activist. Hij is tevens de initiatiefnemer van het Institute of Network Cultures. Met dit initiatief wil hij proberen om onderzoek een reflecterende rol te geven en daarbij een eigenwijze positie in te nemen. Lovink somt zijn onderzoeksprogramma’s op:

  • Video vor tex: onderzoek naar bewegend beeld en kennisdeling / content curation
  • Critical point of view: onderzoek naar Wikipedia
  • The book unbound: onderzoek naar eBooks en eReading en een conferentie die in 2012 zijn tweede editie zal hebben
  • Society of the query: onderzoek naar zoeken via het stellen van vragen en de culturele impact van het zoeken
  • Unlike us: onderzoek naar social media, de afhankelijkheid van grote platforms hierbij en het zelf ontwikkelen van georganiseerde netwerken

En tenslotte Marleen Stikker over open data. “If you can’t open it, you don’t own it.” Open data als fundament voor democratie, efficiëntie, innovatie en het leefklimaat. Stikker vertelde daarbij over het Initiatief Apps for democracy en de Nederlandse tegenhanger Apps voor Nederland.

Pieter Jan Hagens leidde het daaropvolgende debat. Jan Klerk heeft hiervan een mooie verslag gemaakt en maakt daarbij een goed punt (zie laatste alinea van zijn blogpost). Het debat ging vooral over wantrouwen en daarbij werd de focus gelegd op hoe we bedonderd worden via internet en door de grote boze wolf Google. Wat is dat toch met die open deuren? Mensen worden al eeuwenlang op verschillende manieren bedonderd, het enige wat veranderd is, is dat de wereld groter is geworden. Alles wordt dus uitvergroot. Dat heeft zijn negatieve kanten maar ook positieve. We zijn er ons nu meer van bewust. Het feit dat we er regelmatig over debatteren, spreekt al voor zich. Terechte opmerking tijdens het debat: we hebben meer invloed op internet dan op onze geschiedenisboeken. Er is dus wel degelijk vooruitgang geboekt, mede door Google. Op Twitter werd de sfeer al snel grimmig: vertel ons eens wat nieuws, geef ons informatieprofessionals inspiratie. Gelukkig kwam er op tijd wat tegenwind vanuit het publiek. Op het einde van het debat werd er vooruit gekeken: over 20 jaar zal de informatieprofessional zich volgens Jensen bezig houden met het laten ‘verdwijnen’ van informatie, zal er volgens Lovink meer en meer vastgelegd zijn in protocollen en praten we volgens Stikker niet meer over het internet omdat het dan onlosmakelijk verbonden is met onze samenleving.

Uitreiking Victorine van Schaickprijs

Ook dit jaar werd tijdens het congres de Victorine van Schaick prijs uitgereikt, bedoeld om vernieuwing in de bibliotheekbranche te stimuleren:

Unconference

Tijdens de lunchpauze even een kijkje genomen in Studio 3 om te luisteren naar de presentaties van studenten van IDM Den Haag, Hogeschool van Amsterdam, en Saxion Hogescholen. Zij vertelden over onderzoek dat ze hebben gedaan tijdens hun studie: over het inzetten van sociale media voor de OB Haarlemmermeer, over concepten voor een bibliotheek zonder subsidie en over het bouwen van een semantisch netwerk. Lees er meer over op de NVB programmapagina Unconference. Mooie initiatieven en vooral gemotiveerde sprekers die IDM-studenten.

Happe.ning

… maar eerst mijn #Biebshirt opgehaald!

#Hap7 begon met een presentatie van Bert Huizing over de ‘embedded librarian’.

Volgens de test lijk ik een embedded librarian te zijn. Ik haalde 16 punten op de W-vragen en 12 op de I-vragen. Ik vond de presentatie wat oppervlakkig, Huizing had volgens mij nog meer wijsheid uit het boek ‘Embedded Librarians: Moving Beyond One-Shot Instruction‘ kunnen halen. Maar ik moet hem wel nageven dat hij de presentatie heel interactief probeerde te maken. Hij zorgde voor een discussie over hoe we onszelf moeten noemen. Ik stak mijn hand op bij zowel bibliothecaris als informatieprofessional. En voor een discussie over hoe je embedded nou moet vertalen in het Nederlands. Huizing evalueert zelf zijn presentatie op bibliofuture.nl.

In de tweede presentatie gaven Mariette van Selm en Joris Osterhaus een live demo van de UBA Facebook App en tekst en uitleg over de ontwikkeling ervan.

Ik kan natuurlijk gaan neerpennen wat Van Selm (heb ondertussen ook haar leuke blog ontdekt) enthousiast heeft verteld over de app, maar beelden zeggen meer dan woorden, dus hier de presentatie met screenshots van alle functies van de app:

En voor de technische details die Osterhaus heeft verteld, verwijs ik ook graag naar de presentatie. Naar zijn zeggen wordt de truc gedaan door een simpel php-scriptje. Onder het motto ‘beter goed gejat, dan zelf verzonnen’ hebben ze afgekeken bij de Facebook app van de Public Libraries Singapore. De catalogus van de UBA kan nu op zes verschillende plaatsen geraadpleegd worden: via MijnUvA, UBAweb, UBAmobiel, Facebook, iGoogle en Netvibes.

De derde presentatie was van een bekende: Wilma van den Brink. Zij vertelde over een voor haar gekend onderwerp: filmpjes. Wilma heeft namelijk een videoblog. Deze keer ging ze in op hoe je films kunt inzetten om als bibliotheek je klantencontact te verbeteren. Hieronder enkele voorbeelden die ze gebruikte:

  • Storytelling
    De Kopgroep bibliotheken Groningen laten hun klanten vertellen wat ze vinden van de bibliotheek of de activiteiten die door de bibliotheek worden georganiseerd. Zo vertelt Tobias (wat is ie een schatje) waarom hij zo vaak in de bieb komt: http://www.youtube.com/watch?v=-wFAABfAX3s
  • Tips & Trucs
    Ouderen hebben vaak hulp nodig bij het gebruik van de computer en die hulp krijgen ze van hun (klein)kinderen. Teach Parent Tech speelt hier op in door jongeren die een computertaak uitleggen op te nemen op video. “This site was built by a few folks at Google to help keep tech support a family business.” In dit filmpje wordt verteld hoe je een definitie van een woord kunt opzoeken op internet: http://www.youtube.com/watch?v=yj0wde-VHSs
  • The Embedded Librarian
    Wat moet ik als docent met social media? Die vraag hoorde men vaak in de bibliotheken van de Hogeschool van Amsterdam (waar Wilma werkzaam is) en wie kan het best daar een antwoord op geven dan een docent zelf die al social media inzet. Dus heeft de bibliotheek een middag met lezingen georganiseerd over het onderwerp: “Sociale Media in het Hoger Onderwijs”. De sprekers werden vooraf geïnterviewd over hun presentatie. Een van hen was Albert Jan Bloemendal van de opleiding: Culturele en Maatschappelijke Vorming (Domein Maatschappij en Recht): http://www.youtube.com/watch?v=nZcX-B7k5eM
  • Literatuur beleven
    Why I Love This Book is een initiatief van Marc Barteling. Hij laat bekende en minder bekende personen vertellen over hun lievelingsboek. In dit filmpje vertelt Stephen Fry over Ulysses: http://www.youtube.com/watch?v=wL_rXp-T4tc Wilma heeft Barteling geïnterviewd over dit project:  http://www.youtube.com/watch?v=VEahXKPPA0U
  • Promotie
    De RMIT University Library laat studenten vertellen wat ze leuk vinden aan de bibliotheek en maakte er een promotiefilmpje van: http://www.youtube.com/watch?v=cmnO5R6bsb8
  • Klantenbinding
    Sultana Mr. Jummy. Win prijzen door het inzenden van filmpjes met jouw Mr. Jummy pop: http://www.youtube.com/user/sultanapop

Zelf geeft ze nog vijf tips met uitleg op haar blog:

  1. Wat is het doel en wie is de doelgroep?
  2. De regie van het filmpje bepaalt het succes
  3. Hou het kort
  4. Zoom in op gezichten en benadruk het verhaal
  5. Veel geld investeren betekent niet automatisch dat je filmpje een succes wordt

De laatste presentatie van de middag werd gegeven door Jeroen de boer (winnaar van de Victorine van Schaick BibliotheekinitiatiefPrijs).

De Boer ging vooral in op de rol die (muziek)bibliotheekmedewerkers als content curator kunnen vervullen: algoritme of persoonlijk advies?

Curation comes up when search stops working (Clay Shirky)

Voorbeelden van muziekdiensten die je hierbij kunnen helpen:

Jeanine Deckers, dagvoorzitter van #hap7, blikt tevreden terug.

(Weer)zien

… en ook bekenden van de HvA en de UvA en zelfs mijn Belgische begeleidster van mijn graduaatscriptie van 2007. NVB 2011 werd dan ook een reuzegezellig (weer)zien, met als afsluiting een bijkletsdineetje met @jujuutje, al heb ik niet alles kunnen zien wat ik wilde zien, maar gelukkig hebben we internet:

  • Gerard Bierens vertelde welke rol social media spelen binnen Het Nieuwe Werken
  • Liesbeth Mantel sprak over haar ervaringen met de invoering van Het Nieuwe werken bij de TU Delft Library
  • Lukas Koster belichtte het fenomeen Linked Open Data

Irma van Zanten maakte een mooi Topsy overzicht van #nvb11.

Auteur: LeenLief

De Haagse Hogeschool Bibliotheek & IDM | MA Culturele Informatiewetenschap | InformatieProfessional | Informatiemanagement, tools & vaardigheden | Film & Muziek

7 thoughts on “#nvb11 Een ander vak

  1. Mooi dat ik je gedegen artikel mag afsluiten:-)

  2. Mooi overzicht. Hartelijk Leen!
    Het was ook leuk om je weer even te spreken :-)

    Groetjes
    Wilma

  3. @irmavanhouts Mooie overzichten worden vanzelfsprekend opgenomen als afsluiting :)
    @Wilma Idem dito! En je gaf weer een inspiratievolle presentatie!

  4. Dank voor deze uitgebreide blogpost. Ook al mistte ik de happening, zo was ik er toch een beetje bij

  5. @Moqub Graag gedaan! En fijn dat jouw presentatie online staat en dat je er over geblogd hebt, zo heb ik die ook niet echt gemist ;)

  6. Pingback: Een ander vak? #nvb11 « 2 BE JAMMED

  7. Pingback: 5 tips aan bibliotheken die korte films willen maken | Wilma van den Brink

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s